19 April 2015

Taklimat Penggunaan CD MBMMBI Menggunakan Kaedah ZPD





Taklimat Penggunaan CD MBMMBI Menggunakan Kaedah ZPD

Tarikh : 15 April 2015
Masa : 2.00 Ptg - 5.00 Ptg
Tempat : Bilik Seminar dan Bilik Mesyuarat, PKG Tok Jiring
Peserta :1 orang guru Bahasa Inggeris dan Bahasa Malayu Tingkatan 4
         1 orang guru Bahasa Inggeris dan Bahasa Malayu Tahun 5 



Bengkel Public Speaking SM Siri 02/2015





Bengkel Public Speaking SM Siri 02/2015

Tarikh : 14 April 2015
Masa : 10.30 Pagi - 4.30 Ptg
Tempat : Bilik Seminar, PKG Tok Jiring
Peserta : Guru-guru Sekolah Menengah Daerah Kuala Terengganu

Bengkel Public Speaking SR Siri 01/2015





Bengkel Public Speaking SR Siri 01/2015

Tarikh : 08 April 2015
Masa : 10.30 Pagi - 4.30 Ptg
Tempat : Bilik Seminar, PKG Tok Jiring
Peserta : Guru-guru Bahasa Inggeris Sekolah Rendah ( KTU )

Bengkel Public Speaking SR Siri 01/2015





Bengkel Public Speaking SR Siri 01/2015
Tarikh : 7 APRIL 2015
Masa : 10.30 Pagi - 4.30 Ptg
Tempat : Bilik Seminar, PKG Tok Jiring
Peserta : Guru-guru Bahasa Inggeris Sekolah Rendah ( KTS )


Kemudahan-kemudahan di PKG TJ


Bilik Mesyuarat
Kapasiti maksimum: 25 orang

Lain-lain: Berhawa dingin
Sistem Pembesar Suara (1 mikrofon)

Bilik Seminar
Kapasiti maksimum: 40 orang
Susun atur kerusi meja: Stail Bilik Darjah
Lain-lain: Berhawa dingin
Sistem Pembesar Suara (2 mikrofon)

Bilik VIP

ETP Bistro
Kapasiti tempat duduk: 10 orang
Susun atur kerusi meja: santai
Lain-lain: menyediakan wifi percuma


Bilik ETP Walk In
Kapasiti maksimum: 30 orang pelajar
Lain-lain:
1. Berhawa dingin
2. Sudut Komputer
3. Sudut Bacaan/Permainan Bahasa Inggeris
4. AudioSystem/TV
5. Sistem Pembesar Suara (1 mikrofon)

Pusat Sumber PKG TJ
Kapasiti maksimum: 10 orang
Lain-lain:
1. Buku-buku
2. Sudut Komputer
3. Tempat Bacaan

Makmal Komputer di tingkat atas PKG TJ
Kapasiti maksimum: 15 orang
Lain-lain: Berhawa dingin

Sudut ICT di Bilik English Theme Park
Kapasiti maksimum: 6 orang pelajar
Lain-lain: Berhawa dingin

PIAGAM


FUNGSI PKG










PROFIL PKG




PROFIL PKG


Pusat Kegiatan Guru (PKG)  adalah sebuah institusi yang menjadi pemangkin untuk merangsang pembangunan professional guru-guru khususnya bagi meningkatkan pengetahuan dan pembudayaan penggunaan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta penggunaan dan pengurusan Pusat Sumber Sekolah (PSS). Ia selaras dengan matlamat pembestarian pendidikan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Disamping itu, PKG juga dijadikan pusat perkembangan professional untuk guru-guru dan masyarakat setempat seperti badan-badan berkanun dan agensi-agensi kerajaan. Konsep pengoperasian PKG adalah bermula dengan Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia sebagai induk di peringkat kebangsaan dan diikuti oleh Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri sebagai penaung di peringkat negeri. PKG beroperasi di peringkat zon di setiap Pejabat Pendidikan Daerah (PPD).

Penubuhan PKG bermula dengan tertubuhnya Pusat Sumber Tempatan (PST) di 302 buah sekolah pada tahun 1979. Pada tahun 1981, PST telah diubah nama kepada Pusat Sumber Pendidikan Negeri (PSPN) di Kedah, Kelantan Terengganu dan Pahang. Pada tahun 1986, nama PMD telah diubah kepada Pusat Sumber Pendidikan Daerah (PSPD). Setiap PSPD memberi khidmat kepada 15 hingga 20 buah sekolah. Fungsi utama PSPD ialah mengatasi dan memperbaiki jurang perbezaan pencapaian pendidikan luar dan dalam bandar dengan menyediakan perkhidmatan pinjaman alatan dan membina bahan pengajaran kos rendah. Kementerian Pendidikan Malaysia berhasrat, menjadikan PSPD sebagai agen untuk membiasakan guru-guru khasnya di luar bandar dengan asas teknologi pendidikan (Teknopen).

Seterusnya pada tahun 1990, nama PSPD ditukar kepada Pusat Kegiatan Guru (PKG). Dengan menggunakan peruntukan Bank Dunia, sebanyak 200 buah bangunan PKG telah dibina dan 150 buah lagi telah ditempatkan di bangunan sekolah. Nama PKG dianggap sesuai untuk menggantikan nama PSPD bagi mengelakkan kekeliruan pada istilah ‘Daerah’, memberi gambaran sebenar tentang aktiviti yang dijalankan di pusat berkenaan.

Pada tahun 1995, PKG telah menerima Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam sebagai pengiktirafan  di atas kejayaan yang telah dicapai. Berasaskan pekeliling KP (PP) 0050/126/1 Jld. 7 (23) bertarikh 30 Oktober 1995, mulai 1 Januari 1996, PKG diletakkan sepenuhnya di bawah pengurusan PSPN, sementara PSPN pula diletakkan di bawah Bahagian Tekologi Pendidikan, KPM.

Perubahan telah berlaku pada tahun-tahun berikutnya sesuai dengan peranannya yang lebih luas bersesuaian dengan fungsi PKG itu sendiri sebagai satu pusat perbincangan dalam kalangan warga guru setempat di atas isu-isu dan masalah professional. Ianya terkandung dalam surat Ketua Pengarah Pendidikan pada 14 Ogos 1990.

Pada hari ini, fokus utama PKG adalah berlandaskan kepada perubahan semasa merangkumi Pembestarian Sekolah (termasuk Inisiatif ICT di sekolah), Teknologi Pendidikan, Pembangunan Pusat Sumber dan Program Nilam. Bagi merealisasikan hasrat ini, setiap PKG mempunyai peranan berikut :

·         Pemantauan ke sekolah
·         Aktiviti seperti seperti latihan, bengkel, khidmat bantu, khidmat nasihat dan “help desk”Di samping itu, Jawatankuasa Pengurusan Aktiviti (JKPA) PKG merupakan tulang belakang dalam merancang dan melaksanakan aktiviti-aktiviti sokongan yang berkaitan.


Keberkesanan sesebuah PKG bergantung kepada tiga elemen iaitu pemantauan PKG ke sekolah yang berkesan, aktiviti berpusat PKG termasuk latihan, bengkel dan aktiviti-aktiviti yang dirancang dan dilaksanakan secara berkesan oleh JKPA.

Di Terengganu, terdapat sebanyak 22 buah PKG yang terletak di dalam tujuh daerah pendidikan, iaitu 12 buah PKG memiliki bangunan sendiri manakala 10 buah lagi adalah berbangunan khas.
Bagi melicinkan pentadbiran dan pengurusan PKG, empat jawatankuasa kerja telah ditubuhkan di semua PKG iaitu :

1. Jawatankuasa Kerja Teknologi Maklumat dan Komunikasi
2. Jawatankuasa Kerja Pembangunan PSS
3. Jawatankuasa Kerja Latihan dan Penghasilan
4. Jawatankuasa Kerja Sosial dan Kebajikan

PKG Tok Jiring merupakan salah sebuah daripada 22 buah PKG Negeri Terengganu. Bangunan PKG Tok Jiring terletak di dalam Sekolah Kebangsaan Tok Jiring. Pada masa ini, PKG Tok Jiring mempunyai 21 buah sekolah ahli. Sekolah rendah sebanyak 14 buah dan sekolah menengah adalah 7 buah. Jarak di antara PKG ke JPNT dan PPDKT adalah 12.2 km manakala jarak PKG ke BTPNT adalah 26 km.

VISI DAN MISI PKG







18 April 2015

JKPA














































HUBUNGI KAMI



Ahad - Rabu
8.00 pg - 1.00 tgh
2.00 ptg - 5.00 ptg
................
Khamis
8.00 pg - 1.00 tgh
2.00 ptg - 3.30 ptg
................



ETP Walk In

Ahad-Rabu
8.00 pg - 1.00 tgh
2.00ptg- 5.00 ptg
khamis
Tutup
................................
Jumaat - Sabtu
Tutup

13 April 2015

Mencipta online game menerusi Kahoot



WHAT IS A KAHOOT ?



Kahoot is a collection of questions on specific topics. Created by teachers, students, business-people and social users, they are asked in real-time, to an unlimited number of “players”, creating a social, fun and game-like learning environment.

Currently, there are 3 types of Kahoot:


1. Quiz
This is the most common type of Kahoot, epitomising our game-based approach to blended learning. There is no limit to the number of questions in a quiz. Each question can have an associated picture or video, and 2 - 4 multiple choice answers. There must be at least one correct answer (but more can be chosen), and the time-limit for each question can be individually set from 5 seconds to 2 minutes.
Aside from being a great way to engage and focus a whole room of people, quizzes can be used to formatively assess the knowledge of each individual in the room, and adapt their learning accordingly. They can be used to track progress of individuals over time, and inspire learners to enquire further by creating their own quizzes.
Players answer questions displayed at the front of the room on their personal device, motivated to answer correctly and score the most points. The faster someone answers a question correctly, the more points they get. The top 5 highest points scorers are displayed on the leaderboard at the front in-between each question, and the ultimate winner is shown at the end. Results, including who answered what for each question, can be downloaded afterwards.
2. Discussion (previously ‘Quick poll’)
Discussions are designed to do exactly what they say - facilitate a conversation. They are simply one quick question with no right or wrong answer, which can have an associated picture or video and 2 - 4 alternative answers. They should be used to gather opinions on current affairs, divisive topics, or even ask “what shall we do today?”.
Once again, players answer the question on their personal device. There is still a time-limit to answer within, however no points are involved. The collective results of the question are displayed at the front, acting as the basis for the discussion.
3. Survey
There are no limits to the number of questions in a survey. Each question can have an associated picture or video, and 2 - 4 multiple choice answers - however there are no right or wrong answers. They are just like traditional surveys except questions are asked in real-time to those present who answer on their personal devices. The results of each question can be debated there-and-then, and all survey results can be downloaded at the end.

Playing Kahoot! will instigate experiences like this (trust us, even with older learners, and adults!)

A quick “how to” guide for playing Kahoot!

How to Setup KAHOOT







credit to : http://blog.getkahoot.com/post/58906886260/what-is-a-kahoot



12 April 2015

CARTA ORGANISASI PKG TOK JIRING